justatypicalday.blogg.se

En liten blandning av vardagliga saker och tankar i mitt liv.

Vi komma, vi komma från Pepparkakeland...

Publicerad 2013-12-13 09:51:00 i Allmänt,

Nä nu måste jag bara få rensa mina tankar lite. Vad är det för dumheter som sprids i media om att barnen inte får lov att vara pepparkaksgubbar/gummor i luciatåget längre pga att det är rasistiskt?! Jag har nynnat låten flera gånger om och kan absolut inte få det till något sådant. 

Pepparkakeland - kan det vara det som folk hänger upp sig på? Finns det något pepparkakeland, och var ligger det i så fall? Jag hade mer än gärna åkt dit och bott i ett pepparkakshus med massa godis på taket, bara att knapra i sig en liten bit om man blev sugen. Eller är det möjligtvis att gubbarna är bruna? Men herregud, peppakakor är väl bruna. Det var dem sist jag åt i alla fall. Nä detta är bara tramsigheter som någon knäppgök har kommit på, och jag tycker att det är de som har rasistiska tankar i så fall. De borde kanske äta lite fler pepparkakor, det blir man väl snäll av?!

Det finns så många orättvisor i världen som är betydligt viktigare att ta tag i än små oskyldiga pepparkasgubbar. Så varför inte focusera på det i stället. Att förbjuda en massa saker mättar inte fattiga barns munnar osv...

Jag tänker i alla fall trotsa ”förbuden” mot pepparkasgubbarna och har sytt mig en alldeles egen pepparkasdräkt som jag tänker ha på mig idag, och även sjunga pepparkakslåten för full hals (sorry grannar).

Ha en fortsatt trevlig luciadag och var snälla mot varandra!

Kram J

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessika

En helt vanlig tjej som ibland har lite funderingar och tankar om livet. En liten blandning av vardagliga saker och tankar i mitt liv. Om min familj, mina vänner och lite allmänna intressen som kan dyka upp i min vardag. Ja helt enkelt vad som helst...

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela